Každý stý Čech si dá po ránu pivo k snídani
Ke snídani, pokud tedy vůbec snídáme, si nejčastěji dopřáváme mléčné výrobky. Pravidelně si na nich pochutnává 59 % lidí. Oblíbené jsou ale i cereálie, vejce, párky, špekáčky či slané pečivo. Zhruba stejný počet Čechů se ráno nastartuje kávou, ovšem každý stý Čech, tedy nějakých sto tisíc lidí, si ke snídani otevře pivo! Tato pro nás poměrně překvapivá informace vyplývá z rozsáhlého evropského průzkumu FOOD barometr společnosti Edenred ve spolupráci s 25 evropskými partnerskými organizacemi a univerzitami, jenž proběhl loni v létě. Z průzkumu dále vyplynulo, že pětina lidí po probuzení nejí vůbec a že tuzemské stravovací návyky za evropským standardem stále zaostávají. Průzkum Barometr Food od roku 2009 každoročně monitoruje očekávání, požadavky a zvyky strávníků napříč zeměmi EU. Takže na zdraví, pokud právě snídáte!
Kofola dokončila nákup většinového podílu v pivovarech Zubr, Holba a Litovel
Společnost Pivovary CZ Group zůstane samostatně řízeným pilířem rodinné nápojářské skupiny. Krátce poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže schválil spojení soutěžitelů, došlo k vypořádání transakce mezi smluvními stranami. Společnost Kofola ČeskoSlovensko se tak stala většinovým majitelem tradičních pivovarských značek – Zubr, Holba a Litovel. Transakce, která čekala na schválení antimonopolních úřadů, byla dokončena v pátek 8. března vyrovnáním všech smluvních stran. Kofola získala 51% podíl ve společnosti Pivovary CZ Group. Jejími menšinovými majiteli se staly společnosti ÚSOVSKO a.s. a investiční skupina RSJ. Do čela pivovarské firmy, která bude samostatně řízeným pilířem skupiny Kofola, se postaví René Musila, jeden ze zakladatelů nápojářské Kofoly. Spotřeba piva v Česku dlouhodobě klesá a nejvíce se tato skutečnost přenáší do gastro trhu. Aby firma i nadále obstála v silném konkurenčním prostředí a byla schopna se dále rozvíjet, bude nutné podpořit výrobu skvělých lokální produktů s tradicí také širší obchodní distribucí, silnějším marketingem, excelentní logistikou a službami šitými na míru zákazníkům a spotřebitelům. „Pivo je největší kategorií rychloobrátkového zboží na československém trhu. Pivovary CZ Group jsou silnou firmou, která stejně jako Kofola stojí na poctivém řemesle a srdcařích, kteří v ní pracují. Jsem rád, že můžeme být u rozvoje dalších krásných českých značek, které mají nejen dlouhou historii, ale i věhlas mezi odborníky,“ říká Jannis Samaras, generální ředitel skupiny Kofola a dodává: „K novému byznysu budeme přistupovat s pokorou a s cílem naučit se novému řemeslu.“ Pivovary CZ Group jsou pátou největší pivovarnickou skupinou v Česku, která za loňský rok vykázala nejvyšší výstav piva za posledních 15 let. Šlo o 826 000 hektolitrů, tj. více než 165 milionů půllitrů piva. Na celkovém výsledku se více než třetinou podílel export.
Čepované pivo po růstu DPH zdražilo 62 % hospod. Další vlna zavírání hospod u nás prý dle průzkumu nehrozí
Česku už nehrozí další vlna uzavírání hospod, a to ani v důsledku zvýšení DPH na čepované pivo od začátku roku. Uzavřít letos provozovnu plánují pouze dvě procenta provozovatelů. Mnohem více z nich – 11,5 procenta – v rámci optimalizace buď omezí otevírací hodiny (6 procent) nebo sníží počet otevíracích dní (5,5 procenta). A to především v zimních měsících, než přijde hlavní jarní a letní sezóna. Hospody ale, často po vzoru úspěšných podniků, plánují také zavádět novinky a vylepšovat své služby. Ty jim mají pomoci udržet přízeň hostů, nebo přivést nové zákazníky. Vyplývá to z aktuálního průzkumu Plzeňského Prazdroje mezi téměř 3400 hospodami v ČR. Hospody aktuálně reagují na poslední vývoj, zejména na zvýšení DPH na čepované pivo od ledna letošního roku. Letošní data Dotykačky pro Prazdroj ukazují, že ke zdražení se zatím neodhodlaly zdaleka všechny hospody, 38 procent podniků ceny čepovaného piva ponechalo na stejné úrovni jako loni v prosinci.
Hvězdu sládků získalo v Česku už přes 800 provozoven
Již 836 tuzemských hospod a restaurací se pyšní oceněním Hvězda sládků za perfektní péči o čepované pivo. Od roku 2019, kdy Plzeňský Prazdroj cenu uděluje, stoupl počet „hvězdných“ hospod 2,5krát. Mezi stálicemi je téměř 200 restaurací, které drží Hvězdu sládků nepřetržitě od samého počátku. Stále častěji přitom ocenění putuje do regionů mimo velká města (počet Hvězd sládků v obcích pod 5000 obyvatel se za šest let zvýšil z 21 na 79) a do provozoven, které nejsou typicky pivní jako kavárny, bistra a bary. Počet podniků oceněných Hvězdou sládků se trvale zvyšuje, letos titul získalo 836 podniků, což je od 12 % více než loni. „Těší nás, že mnoho hospod, které hodnotíme, dokáže kvalitu držet dlouhodobě. Hvězdu sládků meziročně obhájilo 78 % restaurací, to ukazuje, že většina podniků z nejvyšší kvality neslevuje. A 180 hospodských drží Hvězdu dokonce od roku 2019. Více než pětina držitelů se pak letos objevila na špici úplně poprvé,“ říká vrchní obchodní sládek Plzeňského Prazdroje Vojtěch Homolka. Samotnému udělení Hvězdy sládků předchází komplexní hodnocení podniku, které se soustředí na technické parametry, jako je správné skladování piva, správné používání tlačných plynů, pravidelnost a kvalita sanitace pivních cest, čistota výčepní techniky a mytí pivního skla. Hodnotí se také správné čepování během celého dne. „Jen loni jsme proškolili personál ve 4000 restauracích. To znamená zhruba 12 000 lidí, kteří tak zlepšili své dovednosti. Sami hospodští si totiž uvědomují, jak je to důležité. V posledních letech vidíme, že si lidé důkladně vybírají, kam na pivo půjdou. Zajímají se o to, jak je načepované a naservírované, nebo jestli výčepní dostatečně umyl sklo,“ popisuje Vojtěch Homolka.

Staropramen letos plánuje zdvojnásobit počet certifikovaných provozoven na šedesát
Pivovary Staropramen v prvním roce projektu Certifikace provozoven udělily 30 certifikátů kvality. Letos plánují jejich počet zdvojnásobit. Jelikož jsou nároky zákazníků stále vyšší, zájem ze strany provozovatelů je obrovský. Certifikát je totiž zárukou, že jejich provozovna nabízí nejen skvěle ošetřené pivo, ale i znalosti o tomto nápoji. Cílem programu je certifikovat restaurace, které budou sloužit jako referenční provozovny pro obchodní partnery, ale i konzumenty. Své kvality musí provozovna pravidelně prokazovat při namátkových kontrolách, které probíhají zhruba čtyřikrát ročně, nad rámec obvyklých návštěv sládků či obchodních zástupců. Obchodní sládci se v průběhu procesu certifikace zaměřují na komplexní vzdělávání personálu ve všech oblastech spojených s pivním zážitkem. „Základem jsou samozřejmě vhodné skladovací podmínky, údržba výčepního zařízení a správná technika čepování piva. Důležité je ale také prostředí, ve kterém hosté pivo konzumují a odborné znalosti personálu. Ten by měl být schopen hostům doporučit vhodné pivo a vysvětlit rozdíly mezi různými druhy i samotný proces výroby,“ vysvětluje Vojtěch Slivoň, další ze 4 obchodních sládků Pivovarů Staropramen.


Best Brew Challenge
Pozor všichni domácí pivovarníci! Brzy začne soutěž Brew Best Challenge, která je otevřená všem, bez ohledu na úroveň dovedností a zkušeností. Podmínky soutěže a registrace zde: https://bestbrewchallenge.com. Výzva je jednoduchá: Uvařte pivo ve stylu German-style Helles Lager s použitím sladu BEST A-XL a přihlaste ho do mezinárodní soutěže Best Brew Challenge. Vítězné pivo bude uvařeno ve velkém a podáváno na výstavě BrauBeviale v Norimberku. A pokud tento mezinárodní svátek pivovarnictví a nápojového průmyslu ještě neznáte, přečtěte si naší reportáž z loňské návštevy veletrhu BrauBeviale tady). Vítěz obdrží pozvánku, včetně ubytování pro 2 osoby. Soutěž Brew Best Challenge se uskuteční 19.-21. dubna 2024. Ale to není všechno - každý účastník z České republiky od Beerexu také obdrží zdarma pytel základního sladu Best Maltz jako cenu pouze za účast. Stačí splnit tyto tři podmínky: Slad pro výrobu soutěžního piva by měl být zakoupený u Beerexu. Při registraci do soutěže na stránkách Best Brew Challenge zaškrtněte u otázky "Did a local distributor inform you about the challenge?" políčko "YES", následně se Vám objeví tabulka, kde vyberete distributora: CZECHIA - Beerex. Odešlete vzorek uvařeného piva (3l) včetně vyplněného dokumentu do 5. července 2024.

Pivní novinky z pivovarů
Antoš
Vistory is back! Když uvařili Vistory poprvé, prohlásil prý jejich kamarád Pivonoš nad degustační sklenkou: „Začínáš ejlem, pak přichází ležák, a končíš zase ejlem." Pivo voní po mandarinkách a meruňkách, nechybí mu ležáková chlebnatost a závěrem se dostaví výrazná, ale příjemná hořkost. Dobře se pije. Z pivovaru vyráží do světa v příštím týdnu. Na e-shopu je již k objednání.

Nová řada nealkoholických radlerů Birell s kofeinem a sníženým obsahem cukru
Birell přichází s novou stálou řadou Active, v níž se poprvé na českém trhu objeví varianty nealkoholických radlerů s obsahem kofeinu a zároveň dále rozvíjí nabídku nápojů se sníženým obsahem cukru. „V nové řadě Active jsme se rozhodli přidat ještě něco navíc, proto některé varianty kromě vitamínu B6, který přispívá k normálnímu energetickému metabolismu, nyní obsahují také přídavek kofeinu. Birell Active tak představuje ideální každodenní osvěžení v práci, po jídle nebo kdykoliv člověk pocítí únavu,“ vysvětluje Oliver Jáchymovský, Senior Brand Manager značky Birell. Vůbec nejoblíbenější příchutí Birellu je Pomelo & Grep. Se stejnou chutí, ale s přidaným kofeinem a vitamínem B6 se nyní Pomelo & Grep bude prodávat také jako součást řady Active. Kofeinem a vitamínem B6 budou obohaceny i dvě novinky s originální chutí, Borůvka & Acai a také varianta Citrus mix & Guarana. Celkově řada Birell Active nabídne 3 příchutě s kofeinem a 2 příchutě se sníženým obsahem cukru, kterých základem je tradičně nealkoholické pivo Birell Světlý. Kofeinové verze obsahují 10 mg kofeinu na 100 ml, tedy 50 mg v jedné půllitrové plechovce, což je množství, které odpovídá přibližně polovině šálku espressa. Varianty se sníženým obsahem cukru obsahují pouze 3,1 g cukru na 100 ml, což je méně než u většiny slazených limonád.

Clock
SLASH je pivo, které prý v Clocku vždycky blokuje tank ze všech jejich piv nejdéle! Zraje totiž hezkých 90 dnů. Na chmelení používají Žatecký poloraný červeňák a Most, chmely vhodné pro tradiční Pilsner. Naši fotoreportáž z pivovaru Clock si můžete prohlédnout tady.

Crazy Clown
Nový Helter Skelter od Crazy Clowna je sice gose, jako předchozí piva z této řady, tento je však navíc uzený a ochucen je rajčatama, tabascem, srirachou a worchesterem.
;

Černokostelecký pivovar
V sobotu 2. března 2024 uplynulo už 200 let od narození Bedřicha Smetany. V pivovaru se pokusili o stručný soupis pivovarské části života našeho hudebního génia a zjistili, že jeho život byl strastiplnou cestou po pivovarech. Na jeho počest uvařili Smetanovou jedenáctku, jejíž nezvykle velká etiketa nese celý pivovarský příběh. K dostání točená či s sebou v černokosteleckém pivovaru od 1. března.

Akciový pivovar Libertas
DOPPELBOCK AKA DVOJITÝ KOZEL 18 %. Klasický německý pivní styl, spojovaný s obdobím půstu před Velikonoci. Kaštanově hnědá barva, mohutné sladové aroma s lehkou karamelovou linkou. Po napití budete unešení bohatou sladovostí a chutí čerstvě upečeného chleba, doplněnou nepatrnými tóny sušeného ovoce. Chmelové aroma a hořkost ustupuje sladové dominanci. EPM – 18 %, ABV – 7,8 %, IBU – 25. Na etiketě je Carl von Linde, německý vědec, inženýr a obchodník. Mezi jeho mnohé objevy patří zkapalňování a separace plynů, ale klíčovým se stal vynález chladicího cyklu a sestrojení prvního stroje na umělé chlazení v pivovarském průmyslu, který byl zprovozněn v bavorském pivovaru Spaten v roce 1873. Během dalších let prodal do evropských pivovarů stovky těchto strojů, a éra zimního ledování se začala chýlit ke svému konci. Dodnes jeho jméno nese společnost Linde Plc, největší výrobce a dodavatel průmyslových plynů na světě. Na čepu a v prodeji od 29. února.

Mazák
Mazák hlásí nové pivo ze série Single Hop! Tentokrát s novozélandským chmelem Waimea, vyšlechtěného z odrůdy Žateckého Červeňáku, Cluster a Fuggles. Má svěží citrusové aroma, jemné borovicové tóny a prý rozhodně stojí za vyzkoušení. 13 Waimea Sauvin Single Hop Ale, EPM 13 %, Alkohol: 5,5 %, Hořkost: 30 IBU

12 Plum & Cinnamon je osvěžující švestkové Gose okořeněné skořicí a koriandrem, 12 Plum & Cinnamon Gose, EPM 12 %, Alkohol: 5,1 %, Hořkost: 20 IBU


Nachmelená opice
Pivní styl IPA vznikl sice už dávno, ale až na západním pobřeží USA jej dovedli k dokonalosti. Proto zaslouženě vznikl samostatný pivní styl WEST COAST IPA, ve kterém se snoubí bohaté aroma amerických chmelů se suchým tělem a hořkým dozníváním. V Nachmelené opici aktuálně uvařili už PÁTOU verzi West Coast IPA 15 %. Tentokrát s chmely AMARILLO, IDAHO7 a COMET. Výsledné aroma piva je tak výrazně citrusové až grepové s nádechem květin a trošku i pryskyřice až borovice. Jeho předešlé verze dokonce získali 3 ocenění v degustačních soutěžích, takže jsme na novou verzi hodně zvědaví.

Rampušák
Do prodeje jde historicky první barrel aged pivo (stout) od Rampušáka! Pivo, které strávilo rok v dubových sudech po bourbonu. Tento Milk Stout (EPM 20 % hm.) je speciální kousek, kde se snoubí intenzivní tóny bourbonu s bohatou chutí čokolády a výraznými tóny pražených sladů. Dubové dřevo po bourbonu přidává jedinečný charakter a vytváří výjimečnou chuť. Je to opravdu limitka - jen 350 číslovaných lahví!

Sibeeria
Hop Elixir, Session NEIPA, 13° Plato, 4,9 % ABV. Vydejte se ochutnat neprůhledný zlatý elixír, vařený s chmely HBC 630, Rakau, Mosaic a Idaho 7, které dodávají aroma tropického ovoce, citrusů a nádech borovice. Světlý sladový základ zajišťuje čistý chmelový zážitek. Osvěžující a voňavý chmelový elixír je oslavou moderního řemesla v každém doušku. Užijte si svoji porci chmelové magie!

Mind Twist, Foreign Extra Stout, 16° Plato, 6,3 % ABV. Velmi tmavé, středně silné a poměrně suché pivo. Tento stout má výrazné pražené chutě a náznaky kávy, čokolády a sušeného ovoce. Tělo nabízí hladký, spíše krémový charakter. V Sibeerii měli jsme náladu na čisté, neochucené tmavé pivo, které je v poslední době čím dál těžší sehnat. Možná jsou blázni, ale myslí si, že byste mohli být nadšení si jeden pořídit.

Trilobit
Začátek března, tak proč nezačít s Trilobití novinkou Monroe 11 % ALE s příjemnou chutí a vůní červeného ovoce. Lahve jsou naskladněny. Přijďte ochutnat APA 11 % s dominantním chmelem Monroe.


Pivovar Úštěk
Sv. PATRIK klepe na dveře a v Úštěku mají navařeno! Letos budou Sv. Patrika slavit na jejich KONOPCE - není sice zelená, ale uvnitř je "DOBRÝ ZELENÝ LIST"... a to se počítá. KONOPKA 12 %, světlý konopný ležák, Alkohol: 4,8 % alk. obj. Světlý ležák vařený z moravského humnového sladu a chmelený Žateckým poloraným červeňákem pěstovaným přímo v žatecké oblasti. V závěru chmelovaru je přidáno konopí seté Kompolti (max. 0,3 % THC) ze zámeckých polí Vičice.


Ondřej Hampl (s využitím tiskových zpráv, webů a FB pivovarů a pivnic)