V české internetové populaci aktuálně najdeme 79 % konzumentů piva. Pokud se ale podíváme na jednotlivé frekvence pití, zjistíme, že opravdu častých konzumentů je spíše pomálu: 13 % si například pivo dopřává každý den (nebo téměř každý den). Tento podíl je o 6 procentních bodů nižší než před dvěma lety. Alespoň jednou týdně aktuálně pije pivo 32 % lidí, což je srovnatelné se staršími výsledky. Podobný podíl (34 %) si tento nápoj dopřává méně často a nikdy pivo nepije 21 % respondentů.
Stoupající popularitě se těší ochucená piva neboli radlery. Ty sice pro Čechy stále nejsou nápojem pro každodenní pití (denně si je dají jen 2 % dotázaných), ale aspoň jednou týdně po nich sáhne už pětina lidí (o 5 procentních bodů více než před dvěma lety) a s nižší frekvencí je pije polovina vzorku. Procento těch, kteří si ovocná piva nedají nikdy, se aktuálně blíží procentu odmítačů tradičního piva: je jich 28 %. Popularita těchto piv se v porovnání s výsledky z roku 2020 zvýšila hlavně u mužů (o 19 procentních bodů), kteří už radlery pijí ve srovnatelné míře jako ženy – alespoň někdy po nich sáhne 70 % mužů a 74 % žen.
V preferencích značek piva v Česku letos vede poprvé značka nealkoholických piv a radlerů, Birell, se 17 % konzumentů. Vyšší popularitě se přitom těší mezi ženami (rozdíl 14 procentních bodů oproti mužům). Plzeň, která zvítězila ve dvou obdobných výzkumech v předchozích letech, je nyní těsně druhá s 16 % konzumentů, kteří označili Pilsner Urquell (respektive Plzeňský Prazdroj) za svoji nejoblíbenější značku. Na dalších místech jsou u českých pivařů značky Velkopopovický Kozel (10 %) a Radegast (7 %). 9 % konzumentů piva pak na značce nezáleží.
Další otázka výzkumu se zaměřila na postoj k malým lokálním pivovarům, kterých už je v Česku celá řada. Obecně se přístup k nim za poslední dva roky příliš nezměnil a své fanoušky mezi českými konzumenty rozhodně mají. Přesně čtvrtina dotázaných pivařů ve výzkumu odpověděla, že piva malých pivovarů dokonce preferuje nad ostatními. 14 % má postoj opačný, tedy dává přednost spíše průmyslovým pivovarům. 46 % českých pivařů ale nezáleží na tom, zda pivo pochází od malého nebo velkého výrobce.
A co se týče pivních speciálů, tedy různých zvláštních edic piv a podobně, tak velká část Čechů o ně aspoň někdy projevuje zájem, ale není to často: 23 % ve výzkumu uvedlo, že si je kupuje nebo objednává občas, 36 % zřídka. Jen 3 % si je dopřávají často. 38 % po nich naopak nesáhne nikdy. Větší popularitě se speciály těší mezi muži než mezi ženami.
Zdroj: www.nielsen-admosphere.cz