Generální ředitel Budějovického Budvaru Petr Dvořák nás po přivítání v zasedací místnosti se sympatickým názvem „Výčep“ seznámil s loňskými výsledky a prozradil letošní plány pivovaru. Pivovar měl v loňském roce rekordní výstav 1,865 milionu hektolitrů, což je největší objem od samotného založení pivovaru v roce 1895. Posílil jak domácí prodej piva, tak export, který tvoří 72 procent z celkové produkce. Mezi nejvýznamnější exportní trhy patří tradičně Německo, následované Polskem, Slovenskem, Velkou Británií a Rakouskem. Meziročně Budvar v exportu objemově vyrostl o 4,62 % a podařilo se tak nejen vyrovnat ztrátu ruského trhu, ale dokonce překonat rekordní objemy z roku 2021. Tržby národního pivovaru meziročně vzrostly o více než 11 % na 3,37 miliardy Kč. V hospodách a restauracích byl tahounem růstu Budvar 33, retailový kanál se opíral o prodeje Budweiser Budvar Original.
Cílem Budvaru je navýšit kapacity výroby až na cca 2,2 milionu hektolitrů. „Úzkým“ místem výroby je v současné době varna a navazující procesy výroby a také kapacita ležáckých sklepů. K překročení historické hranice 2 milionů hektolitrů by mělo pomoci dokončení modernizace a rozšíření stávající kapacity varny, ke kterému by mělo dojít v letošním roce a v plánu je také investice do obnovy sklepů ve staré části pivovaru. V dalších plánech pivovaru je hledání úspor energií v provozu. V přípravné projektové fázi je výstavba fotovoltaické elektrárny, která by měla pokrýt až 20 % spotřeby energie, a ve fázi studie proveditelnosti je pak bioplynová stanice, která by měla pokrýt dalších 20 % spotřeby.
Rozšíření návštěvnického centra a další rozvoj areálu
V následujících letech se Budvar plánuje zaměřit na komplexní rozvoj celého pivovarského areálu včetně návštěvnického centra. To by v budoucnu mohlo pojmout až 200 tisíc návštěvníků ročně, přičemž v loňském roce jich bylo kolem 55 tisíc. V souvislosti s tím Budvar na začátku letošního roku vypsal architektonickou soutěž, do které se přihlásilo více než 30 architektonických studií z celé Evropy, ze které by měly v červenci vyjít finální architektonické návrhy. Cílovým rokem realizace je pak rok 2028. Důraz bude kladen na zelená a udržitelná řešení, která podpoří nejen efektivní výrobu piva, ale povedou také ke zvýšení návštěvnické atraktivity pivovaru.
Spolupráce s minipivovary
Manažerka komunikace a lokálního marketingu Barbora Povišerová shrnula loňský rok v oblasti spolupráce Budvaru s českými minipivovary a představila plány kooperačních limitovaných edicí piv, které Budvar připravuje pro letošní rok. V loňském roce představil Budvar celkem pět limitek uvařených s minipivovary JungBerg, Mad Cat, Pioneer, Sibeeria, a Clock. V rámci exportních trhů představil loni také projekt Partnership Brewing, jehož cílem je skrze spolupráci s vybranými zahraničními pivovary zvýšit povědomí o kategorii českého ležáku ve světě. Své síly spojil se třemi řemeslnými pivovary anglickým Thornbridge, berlínským Brlo a Mikkeller z Kodaně.
Ve spolupráci s českými minipivovary pokračuje Budvar i v letošním roce. V březnu již představil limitku Farmhouse Ale uvařenou s minipivovarem Zlatá kráva z Nepomuku a jeho sládkovou Žanetou Petružálkovou. Na léto se připravuje speciální edice s minipivovarem Dva kohouti z pražského Karlína. Za Budvar se na přípravě piva typu India Pale Lager podílel Petr Košín a za pivovar Dva kohouti sládek Lukáš Tomsa. Pivo nyní zraje ve sklepích a slavnostně má být první sud naražen 5. června v Českých Budějovicích a 6. června v Praze u Dvou kohoutů. Třetí limitovanou edicí letošního roku bude spolupráce s dalším pražským pivovarem Cobolis a pivo stylu Kölsch, což je svrchně kvašený ležák, který se vaří v Kolíně nad Rýnem a okolí. Limitka by se měla dostat na trh 13. září. Na konci listopadu je v plánu představení spolupráce s brněnským minipivovarem Lucky Bastard v podobě limitky belgického pivního stylu Blonde Ale.
World Beer Cup v Las Vegas
Dozvěděli jsme se také zajímavou informaci o účasti dvou zástupců Budvaru na největší a nejprestižnější světové pivní soutěži World Beer Cup v americkém Las Vegas. Jedinými Čechy, kteří jsou letos v mezinárodním hodnotitelském týmu, jsou létající sládek Budvaru Aleš Dvořák a Radim Zvánovec, který pracuje jako zástupce pivovaru ve Velké Británii. Výsledky soutěže budou oznámeny 24. dubna.
Škola čepování
Po načerpání informací nás už čekala škola čepování pod taktovkou Mistra Výčepního a On-Trade Development managera Jiřího Doudy, který nám ukázal, jak správně na jeden zátah načepovat hladinku Budvaru 33, jak na tři zátahy načepovat (bourat) Budvar Kroužek, jak čepovat řezané pivo, šnyt, čochtana nebo jak načepovat vizuálně efektní „štosované pivo“, které je ale vhodné spíš pro Instagram než k samotné konzumaci. Po absolvování této školy čepování nezbývá než dát za pravdu otřepanému rčení, že sládek pivo vaří, výčepní ho dělá.
Pod vedením létajícího sládka Aleše Dvořáka jsme pak měli možnost degustovat různé pivní styly, převážně od s Budvarem spolupracujících minipivovarů jako např. Cobolis, Obora, Clock, atd. Nechyběla samozřejmě ani prohlídka pivovaru, včetně návštěvy ležáckých sklepů a ochutnání neprodejných vzorků opět pod vedením létajícího sládka Aleše Dvořáka.
Po nabitém dni stráveném v Budějovickém Budvaru a zakončeném v ikonické restauraci Masné krámy, kterou národní podnik provozuje, musíme konstatovat, že Budvar je zdá se v dobré kondici. Těšíme se na nové spolupráce a kooperační limitky s českými i zahraničními minipivovary a jsme zvědaví, jak dopadnou výsledky mezinárodní architektonické soutěže na rozšíření návštěvnického centra a celého prohlídkového okruhu a samozřejmě jak bude pokračovat další rozvoj celého pivovarského areálu, který je vlastně nás všech.
Ondřej Hampl