Navštívili jsme novou interaktivní expozici Pilsner Urquell v centru Prahy za téměř půl miliardy

Koncem dubna byla v centru Prahy otevřena unikátní zážitková expozice Pilsner Urquell: The Original Beer Experience umístěná v dolní části Václavského náměstí, která by chtěla ročně přilákat až 400 tisíc návštěvníků. Souběžně s jejím otevřením se objevilo velké množství článků plných superlativů, a tak jsme se v redakci Pivníhowebu rozhodli, že se vyrazíme přesvědčit na vlastní oči (a vlastně i chuťové pohárky). A můžeme potvrdit, že příběh světově proslulého plzeňského ležáku v ní skutečně ožívá na naše poměry zcela neotřelým moderním audiovizuálním způsobem a tři malé „plzně“, které mají návštěvníci během a po ukončení prohlídky možnost ochutnat, chutnají opravdu skvostně!

Interaktivní audiovizuální expozice, která se nachází v historické budově původního sídla Pražské úvěrní banky na Můstku v ulici 28. října, kde před téměř deseti lety začínal ambiciózní projekt třípatrového luxusního lahůdkářství Julius Meinl, který však neodhadl tehdejší naditost kapes českých zákazníků a skončil krachem po 10 měsících fungování, a kde ještě v loňském roce fungovala expozice podivných ocelových soch a figurín, tedy víceméně past na zahraniční turisty, nabízí návštěvníkům inovativní multisenzorální zážitek, využívající nejmodernější technologie. Návštěvníci se během prohlídky, která je rozdělena na tři části, dozví o příběhu vzniku prvního zlatého ležáku na světě a prozkoumají pivovarské procesy a vaření piva Pilsner Urquell. Během prohlídky si mohou také sáhnout a přivonět ke klíčovým surovinám pro výrobu piva, tedy vodě, chmelu a sladu a vyhlášený ležák také ochutnat. The Original Tour trvá zhruba 90 minut a provádí hosty historií i současností piva Pilsner Urquell. Multimediální prohlídka vypráví příběh originálního plzeňského ležáku, mimo jiné i za pomoci 360° interaktivní herní zóny, a na závěr zahrnuje ochutnávku tankového piva Pilsner Urquell v moderní pivnici s výčepem ve druhém patře. Z našeho pohledu je trošku škoda, že z kapacitních důvodů (The Original Tour pojme až 300 návštěvníků za hodinu) není možné po skončení prohlídky v této stylové pivnici pro 200 návštěvníků s proskleným stropem, velkým centrálním výčepem se čtyřmi pípami (jedna z nich je umístěna na vyvýšeném stupni nad výčepem a visí nad ní velký zvon, kterým výčepní ve vybraných časech oznamují zahájení výčepních show) a s výhledem do prosklené místnosti s pivními tanky, posedět déle a koupit si další skvěle načepovanou a ošetřenou plzeň. Nejnovější audio průvodce, kterého si každý návštěvník před vstupem do expozice nasadí v podobě bezdrátových sluchátek na uši, se díky detektoru pohybu automaticky propojuje s prvky expozice během pohybu návštěvníků prostorem a jednotlivými částmi expozice a poskytuje díky profesionálnímu dabingu zážitek v několika světových jazycích, včetně angličtiny, francouzštiny, němčiny, španělštiny, italštiny, japonštiny a mandarínštiny.

Kromě samotné prohlídky The Original Tour mohou návštěvníci absolvovat také školu čepování Tapster Academy, kde se od profesionálních výčepních naučí umění perfektně čepovaného plzeňského piva na tři tradiční způsoby: hladinka, šnyt a mlíko. Další novinkou je i menší stylový Výčep U Zvonu s venkovním posezením, který funguje i samostatně bez návaznosti na expozici a designem nezapře inspiraci populárními Lokály. V nabídce má kromě klasického plzeňského ležáku (půllitr za 69 Kč) také černý Velkopopovický Kozel, Birell a na jednom čepu rotují také piva z experimentálního pivovaru Proud. Plzeňské pivo ve Výčepu U Zvonu jsme neochutnali, ale pokud bude mít stejnou kvalitu jako to, které jsme měli možnost ochutnat v rámci expozice, tak půjde o nejlepší pivo na Václaváku.

Koncept expozice navrhla a realizovala kalifornská společnost BRC Imagination Arts, která má 40letou historii v oblasti podobných interaktivních expozic a center po celém světě např.  pro značky Johnnie Walker, Jameson, Guinness, Absolut nebo Coca-Cola. Investorem a provozovatelem expozice je společnost The Original Experience Company vedená zkušeným Britem Nickem Pennym, která byla založena skupinou soukromých převážně britských investorů jako samostatný podnik. Společnost získala pro provoz expozice oficiální licenci od Plzeňského Prazdroje. Celková investice do velmi citlivých a precizních stavebních úprav historické budovy a špičkových technologií samotného zážitkového centra dosáhla výše téměř 20 milionů eur (v přepočtu 470 milionů korun) a v hlavní sezoně by zde mělo pracovat až 100 lidí včetně brigádníků.

Vstupné na The Original Tour stojí 490 Kč a zahrnuje jednu ochutnávku piva v průběhu prohlídky a dvě 0,3l piva v pivnici po jejím skončení. Vstupné na školu čepování pak začíná na 659 Kč. Součástí zážitkového centra je také firemní prodejna, kde si mohou návštěvníci koupit například ručně gravírované půllitry, personalizované pivní lahve a další merch a pivní suvenýry značky Pilsner Urquell. Otevírací doba centra je denně od 10:30 do 19:00 (poslední vstup v 17:30). Vzhledem k ceně vstupného cílí celý projekt spíše na zahraniční turisty, ale z našeho pohledu celkový zážitek z expozice stojí za peníze investované do vstupného. Nechme se tedy překvapit, zda se rozhodně ambiciózní cíle týkající se návštěvnosti a tržního úspěchu tohoto nového projektu naplní. Dej Bůh a návštěvník štěstí!

Ondřej Hampl

Plzeňský Prazdroj

U Prazdroje 7, Plzeň