Personalizované pivní etikety využívají malé české i velké nadnárodní pivovary

Spolu s růstem počtu malých pivovarů roste i rozmanitost pivních speciálů, často vařených jen v malých várkách. Ve snaze odlišit se testují i vysloveně experimentální druhy piv, třeba s příchutí jablek, višní nebo čokolády. Pivovary řeší, jak rozumně tisknout etikety k mnoha speciálům v malých nákladech, často i v jednotkách kusů nebo plně personalizované. V minulosti si je museli objednávat ve velkých sériích od specializovaných dodavatelů, avšak moderní digitální tiskárny štítků to změnily. Výrobcům se tak otevírá nový trh, mohou totiž snadno připravovat speciální série produktů s unikátními etiketami či personalizovat každou lahev či plechovku.

K přípravě štítků, etiket a vinět slouží speciální úzkoformátové tiskárny na role, které využívají předností digitálního tisku pro malonákladovou produkci v řádu jednotek až tisíců kusů v sérii. Jednotlivé výtisky lze snadno personalizovat či doplnit proměnnými daty, jako jsou třeba číslo šarže nebo datum výroby. Mezi uživatele v Česku se začínají zařazovat minipivovary a podobně také producenti vína. Ve světě se přitom trend tisku v malém nákladu prosazuje již několik let.

Už v roce 2019 tiskárny OKI Pro1050 pro Heineken připravily 600 etiket pro limitovanou edici lahví pro Mistrovství světa v ragby v Japonsku. „Klient byl z výsledku tak nadšen, že hned objednal dalších 20 000 kusů, které měl k dispozici během dvou týdnů, tedy ještě před začátkem mistrovství. Součástí designu průhledných etiket byl i tisk bílou barvou, což patří mezi naše speciality,“ popisuje Jiří Sojka ze společnosti OKI.

V Česku etikety na tiskárně OKI již delší dobu připravuje Pivovar Malý Janek z Jinců nedaleko Příbrami. V nabídce má více než desítku spodně i svrchně kvašených piv nebo sezónních speciálů. Měsíčně vyprodukují kolem 3 tisíc etiket hlavně na PET lahve a na plechovky. Kromě standardních etiket dělají pro zákazníky i etikety na objednávku.

Příkladem úspěšného konceptu plně personalizovaných etiket je nový originální zážitkový koncept v centru Prahy Pilsner Urquell Experience, kde se návštěvník seznámí s příběhem prvního zlatého ležáku na světě. Návštěvníci mají ve zdejší značkové prodejně možnost odnést si jako suvenýr originální lahev piva Pilsner Urquell se svým jménem. Atrakce chce přitom ročně přilákat až 400 tisíc lidí, především zahraničních turistů.

Podobně k potřebě tisku vinět v menších nákladech přistupují i producenti vín. Například rodinné vinařství Foukal z moravských Rakvic dodává víno do vinoték a zaměřuje se na přímý prodej koncovým zákazníkům. Z těchto důvodů nabízí také firemní vína s logem a pořádá vlastní zážitkové degustace spojené s prohlídkou vinařství a odborným výkladem. V nabídce mají 16 druhů vín, etikety s moderní grafikou od letošního roku produkují na tiskárně OKI Pro1050, rozšířené o plotr na vyřezávání etiket. „Zvolili jsme ji kvůli možnosti tisku v malém nákladu, můžeme tak přímo u nás ve vinařství kdykoliv tisknout běžné etikety, připravit etikety s logem nebo k nějaké příležitosti v počtech od desítek kusů,“ popisuje vinař Radovan Foukal.

Tiskárny etiket si nepořizují jen samotní producenti, ale také poskytovatelé tiskových služeb, kteří je pak připravují na míru klientovi. Například tiskárna Herbert & Theodor ze Znojma nabízí výrobu etiket od návrhu až po tisk a poradí si i s malými náklady od jednotek kusů. Připravují zde samolepicí etikety na roli, pro ruční lepení i etikety pro dotisk odrůd či šarží. „Vinaři mají největší zájem o výrobu do tří dnů v nákladu stovek kusů jedné šarže, využívají toho i pro výstavy, firemní vína či na svatby. Velká výhoda tiskárny OKI je i odlaďování barevnosti na počkání. Jeden příklad za všechny: ve čtvrtek jsme zpracovali návrh pro tisk, v pátek ráno přišel vinař s kapslí, což je folie na hrdle, v několika krocích jsme sladili barevnost kapsle i etikety a do večera jsme vyrobili 600 kusů průhledných etiket na roli i s podkladovou bílou barvou,“ říká majitel společnosti Robert Špaček.

Tisk v pěti barvách v režimu CMYK + bílá na zařízení OKI Pro1050 přináší rozšířené možnosti práce s průsvitnými nebo barevnými štítky. Je možné potiskovat jak jednotlivé etikety, tak najednou celé role, což výrazně usnadňuje další použití při aplikaci na produkt nebo v automatizované výrobě. Kromě pětibarevné OKI Pro1050 nabízí výrobce i nižší model Pro1040 bez možnosti tisku bílou barvou.

Trend personalizace nabyl v posledních letech na síle. Dnes už není problém vyrobit speciální pivo nebo víno s originální etiketou třeba na svatbu, na oslavu šedesátin nebo k výročí restaurace. Pivní speciály s firemním logem se stále častěji využívají i jako originální dárky a částečně nahrazují dražší a již tradiční víno. Je pravděpodobné, že připravované legislativní změny tento nový směr ještě posílí.

Kamil Pittner

 

Malý Janek

Eškova 33, 262 23, Jince