Pivovar Clock - fotoreportáž

Řemeslný pivovar Clock z Potštejna je na první pohled jiný. Na nic si nehraje, nesnaží se jít prošlapanými cestami a nejraději si vše dělá po svém. Originální přístup se projevuje nejenom na široké pivní nabídce, ale i na marketingu a komunikaci značky. A (nejen) u mladých zákazníků mu to přináší úspěch…

Potštejn

Začněme nejprve krátkým představením obce Potštejn, ve které pivovar Clock od svého založení sídlí. Jde o malou východočeskou obec v Královéhradeckém kraji (okres Rychnov nad Kněžnou), která je kromě pivovaru Clock známá i díky řadě dalších zajímavých míst a krásné přírodě. Za pozornost stojí například zřícenina hradu (jehož historie se začala psát koncem 13. století), zámek (zbudovaný v roce 1749 hrabětem Janem Ludvíkem Harbuval Chamaré) nebo westernový kemp a tábořiště Vochtánka, kde v malebném údolí řeky Divoké Orlice probíhají různé kulturní akce pro širokou veřejnost. Za normálních okolností se v Potštejně každoročně koná i populární turistický Pochod přes tři hrady. V okolí obce lze narazit i na celou řadu dalších turistiky atraktivních míst. Návštěvu pivovaru tak lze nenásilně skloubit i s dalšími aktivitami vhodnými pro celou rodinu. Ostatně, určitě ne nadarmo byl Potštejn populární letní destinací bohatých měšťanů již za první republiky – mimo jiných si jej oblíbil i spisovatel Alois Jirásek, který sem dokonce situoval i děj některých svých děl.
Výhodou je velmi dobrá dostupnost – kromě vlastní dopravy automobilem se lze do Potštejna dostat třeba na kole, vlakem či autobusem a kříží se tu i celá řada turistických tras.

Vznik pivovaru

Za vznikem pivovaru Clock stáli kamarádi Jiří Andrš (aktuálně jednatel společnosti) a Jakub Sychra (sládek). Nápad na založení vlastního podniku v jejich hlavách uzrál během studií v Brně s tím, že počátečním impulsem byla návštěva jednoho tamějšího minipivovaru a nápady, jak to by to „mohlo jít dělat lépe“. Následně se zakladatelé začali zajímat o nejrůznější související aspekty (ekonomika, výroba, marketing) a postupně začali s vařením piva v domácích podmínkách. Bavilo je to, neustále zkoušeli nové druhy a logickým vývojem tedy bylo zkusit to dělat ve větším…

Po nějaké době se dozvěděli o areálu v Potštejně, v té době nevyužitém, kde již dříve jeden pivovar dokonce fungoval (jeho provoz byl ukončen na počátku 20. století a podle místních zdejší pivo nemělo zrovna nejlepší pověst). Pivovar Clock zde oficiálně vzniká na přelomu let 2013 a 2014. Začíná se s rekonstrukcí budovy a rozjíždí se produkce, která se rok od roku rychle zvětšovala.Protože se pivovaru dařilo a objem výroby každoročně rostl, ať již díky vlastní výrobě nebo spolupráci s dalšími značkami (např. pivovar Chroust), přestaly původní prostory, i přes různé přestavby a rozšíření, v průběhu let stačit. Provozovatelům se postupně podařilo dostat na roční výstav asi 5 000 hektolitrů v roce 2019, ale ani to nestačilo. Poptávka totiž stále rostla, nedařilo se uspokojovat všechny objednávky, a firma byla nucena hledat si nové, větší „útočiště“.
To se nakonec podařilo nalézt nedaleko, ve starším průmyslovém objektu, který patřil jedné z místních firem. V roce 2019 začala rekonstrukce a v roce 2020 mělo proběhnout stěhování pivovaru do nových prostor. Pandemický rok 2020 a s tím spojené komplikaci sice tento proces výrazně zpomalily, ale na jaře 2021, kdy tento text vznikal, se již vyrábí v nových prostorách, které by časem mohly mít potenciál pro výrobu přibližně 15 000 hektolitrů piva ročně.

Marketing a značka

Clock se snaží být jiný, charakteristický, snadno zapamatovatelný. I vzhledem k pověsti původního potštejnského pivovaru navíc zakladatelé nechtěli tíhnout k historii, ale rozhodli se stavět na nových základech, a pokud možno se spíše odlišit. Pomohla tomu i inspirace v zahraničí a cílová skupina, kterou měli být mladí lidé. Jak nám jednatel pivovaru Jiří Andrš prozradil, původně se pracovalo s názvem Robot, bohužel se však ukázalo, že v tomto případě by se naráželo na problémy s  ochrannými známkami apod. Protože však v té době již byly na světě první skicy s tematikou robotů, které se zakladatelům líbily, zachovali je alespoň tímto způsobem a postupem času se vedle piva staly další chloubou pivovaru. Za pozornost jistě stojí i fakt, že si marketing, včetně pivních etiket a dalších materiálů, dělají až na pár výjimek v Clocku kompletně „in-house“.

Pivo

No otázku, kolik druhů piva vlastně v Clocku vyrábějí, neexistuje jednoznačná odpověď.
Pivovar se snaží mít ve stálé nabídce asi pět základních a mezi zákazníky nejoblíbenějších typů piva, a k tomu se během roku, často i sezónně, přidává mnoho dalších. Ročně tak hovoříme asi o 30 až 40 druzích piva. Obecně však mezi nejoblíbenější a nejčastěji vařená piva patří Hektor 10, Clock (APA) či Twist (IPA).
Kdyby mohl doporučit sám jednatel Jiří Andrš – rozhodně by šlo např. o Ninu (sour ALE s malinami) nebo piva typu stout („dozrávající“ ve dřevěných sudech), nebo pivo Fenetra. To je novinka, u které pivovarníci experimentují s procesem kvašení a tzv. „mix-kulturami“, a nikdy není předem zcela jasné, jakou chuť a další vlastnosti bude výsledek přesně mít. I tato piva dozrávají v dřevěných sudech a to často až několik let. Výsledný dojem díky tomu může být velmi rozmanitý, unikátní a charakteristický – vznikat mohou chuťově přímočařejší piva, piva s výraznější chutí, piva dozrávaná s ovocem (i bez), spontánně kvašená piva (podle historických tradic) či velmi silné druhy piv (dozrávající v sudech od bourbonu nebo whisky) i mnohá další.
Vznik nových druhů piva bývá kolektivní prací, s nápadem může přijít skutečně každý. Často prý jde o zcela spontánní pokusy.
Pivo je možné pořídit v sudech, jednorázových menších plastových soudcích (využívají se primárně pro export do zahraničí, na což se kvůli logistice příliš nehodí klasické zálohované sudy), v láhvích a nově také v plechovkách.
Kromě České republiky jdou piva na odbyt také na Slovensku, v Maďarsku, Itálii a ve Francii. Díky možnosti zvětšení výroby se v Clocku dnes poohlížejí i po dalších nových odbytištích.

Akce pro veřejnost

Pivovar Clock se samozřejmě účastní i řady veřejných kulturních i dalších akcí a v loňském roce v areálu nové výrobny dokonce uspořádal i první vlastní „pivní festival“ Clock Day, který se konal i letos (14. srpna 2021). Kromě samotného Clocku se zapojili také pivovary Zichovec a Chroust. Vedle dobrého piva se návštěvníci těšili i na další nezbytný servis včetně občerstvení, živé hudby, či prohlídek prostor pivovaru.

Nejen pivem živ je člověk…

Kromě široké nabídky piva se může Clock, jako značka cílící na mladé zákazníky, pochlubit také zajímavou kolekcí doplňkového zboží (tzv. „merche“). Aktuálně jde o jednu z oblastí, na kterou se v Clocku hodně soustředí a snaží se ji vylepšovat a rozšiřovat. Kromě triček, kšiltovek a zimních čepic nebo ponožek jde např. o otvíráky, skleničky, pivní tácky a další drobné doplňky. Neustále se však pracuje na dalších novinkách.
Velmi kladně v této souvislosti v Clocku hodnotí také spuštění vlastního e-shopu, ke kterému sáhli v loňském roce, a kde lze kromě merche samozřejmě objednat i veškeré aktuálně dostupné pivo a nechat si ho kurýrem dovést až domů.

 

Clock

Školní 2, Potštejn

Související novinky