Ležák plzeňského typu je u nás stále nejoblíbenějším alkoholickým nápojem. Výzkumy od agentury Kantar ukázaly, že ho v Česku preferuje 61 % dospělých spotřebitelů. Zároveň ale naznačil, že roste skupina především mladých dospělých, kteří tradiční pivo pijí méně než dřív. Zatímco v roce 2015 si ho alespoň jednou měsíčně dalo 56 % spotřebitelů ve věku 18–30 let, v loňském roce to bylo již jen 44 %.
Důvodů pro změny v konzumaci je několik. Kvalitativní studie Crystal ball provedená společností Simply5, ukázala, že pro mnohé mladé dospělé je překážkou vysoká hořkost piva nebo pocit plnosti po napití. Pivo tak pro ně přestává být samozřejmou volbou a začínají konzumovat i jiné nápoje, například sladší koktejly a další ochucený alkohol. „Zatímco u starších spotřebitelů vidíme, že stále více preferují hořká piva a speciály, u mladší generace dospělých sledujeme pravý opak. Tito spotřebitelé vyhledávají lehčí, méně hořké nápoje s nižším obsahem alkoholu. Zároveň si ale s konzumací spojují zážitky a očekávají, že to, co pijí, a s čím se navenek ukazují, bude dobře vypadat. Ať už se jedná o lahvičku, kterou si vezmou do ruky, nebo způsob, jakým jim bude pivo naservírováno v jejich oblíbeném podniku. To všechno jsou aspekty, které jsme při plánování a uvádění nového ležáku zohledňovali,“ vysvětluje Jakub Marek, marketingový manažer prémiových piv Plzeňského Prazdroje.
Nový ležák Proud se vyznačuje nízkou hořkostí, konkrétně 18 IBU, přičemž obvykle mívají české ležáky hořkost vyšší než 30 IBU. Díky nižšímu stupni prokvašení nabízí pouze 3,9 % alkoholu. I proto je pro něj charakteristická chuťová plnost a dobrá pitelnost typická pro český ležák.
Proud bude k dostání převážně ve vratných třetinkových lahvích, které jsou vyrobeny z čirého skla. „Při vaření nového ležáku jsme použili moderní chmelový produkt, díky němuž chuť pivo nepodléhá negativním vlivům světla a můžeme ho nabízet v krásné průhledné lahvi,” dodává Jakub Marek.
Nový ležák Proud vznikal ve spolupráci s vrchní sládkovou Lenkou Strakovou stejnojmenného experimentálního pivovaru, který v areálu plzeňského pivovaru sídlí od roku 2020. „Po společném ladění receptury a spotřebitelských testech přicházíme na trh s pivem, které by se mělo stát symbolem pivního trhu pro mladé dospělé. Novým proudem českého pivovarnictví. V blízké budoucnosti navážeme na tento nový ležák dalšími zajímavými stylovými pivy pod značkou Proud Experiment, jejichž chuťový profil bude stejně jako u nového ležáku lehký a dobře pitelný. Tato piva budou dostupná v čepované variantě ve vybraných podnicích a na festivalech,“ naznačuje plány značky Jakub Marek.
Nový ležák Proud bude postupně k dostání v řetězcích Tesco, Albert, Billa nebo Globus a v internetových obchodech Rohlík a Košík. V akčních týdnech se objeví také v nabídkách řetězce Lidl. Proud si lidé od března vychutnají také v čepované variantě ve vybraných restauracích a dalších podnicích.
Proud pod novou značkou Elektrárna
Experimentální pivovar Proud (naše reportáž z pivovaru Proud), který od svého vzniku v roce 2020 nabídl více než 50 druhů piva z řad stálých a sezónních limitovaných edic, bude nyní sloužit jako místo, kde se experimentuje s pivem v celé jeho šíři. Od lehkých pitelných piv se zajímavými prvky v chuti pro novou generaci spotřebitelů, pod značkou Proud, až po pivní speciály pro pivaře, pod novou značkou Elektrárna.
Tento týden jsme si na Facebooku dříve experimentálního pivovaru Proud, dnes Pivo z elektrárny, přečetli následující oznámení: „Nový rok, nové začátky a nové pivo. Značka Proud vyráží do světa ukázat všem, jak může vypadat moderní české pivo. Vždy bude mít v DNA naši energii, hravost a snahu dělat vše s důrazem na maximální kvalitu. A i když se o ní už bude starat daleko více lidí v rámci celého Plzeňského Prazdroje, nám zůstane navždy v srdcích a budeme se na jejím rozvoji i nadále podílet. I když se něco mění, náš tým a vášeň pro vaření pivních speciálů zůstává. Pod novým názvem ELEKTRÁRNA se můžeš těšit nejen na oblíbené stálice jako Ventill, nealko pivo Proovan a Yuzu Ale, ale i úplné novinky. Tak nám drž palce, ať nám to s Elektrárnou proudí energií i dál. Experimentální pivovar Proud tak bude nyní sloužit jako místo, kde se experimentuje s pivem v celé jeho šíři – od lehkých pitelných piv s twistem v chuti pro občasné pijáky piva, pod značkou Proud, až po pivní speciály pro pivaře, které baví ochutnávat, pod značkou Elektrárna.“
Michal Škoda, ředitel pivovaru (dříve Proud) Elektrárna, pod příspěvkem, který vyvolal řadu reakcí a otázek fanoušků pivovaru Proud změny dále vysvětluje: „Budova bývalé elektrárny se stále bude jmenovat pivovar Proud. Nový ležák Proud se vaří ve velkém pivovaru, kvůli kapacitě a filtrování. A v Proudu se budou výhledově vařit nějaké limitky z kategorie lehčích piv pro mladé pod značkou Proud. "Nový Proud" ale vůbec nebude v rámci craft kategorie. A my si budeme dál relativně svobodně vařit speciály pod značkou Elektrárna. Budova a technologie pivovaru se tak bude využívat na více projektů v rámci Prazdroje.“
I přes mírně řečeno trochu kostrbaté vysvětlení změn v názvech značek a jejich budoucího zaměření v rámci Plzeňského Prazdroje držíme nové značce Elektrárna a pivovarskému týmu palce ať se v prostorách bývalé pivovarské elektrárny vaří nadále dobrá a zajímavá piva jako doposud.
Zdroj: tisková zpráva a Facebook