Reportáž z mezinárodního veletrhu pivovarnictví a nápojového průmyslu BrauBeviale 2023 v Norimberku

V Norimberku se od 28. do 30. listopadu 2023 konal po čtyřleté pauze odborný veletrh BrauBeviale 2023, který na norimberském výstavišti přivítal téměř tisícovku vystavovatelů a tisíce návštěvníků a odborníků na výrobu a prodej piva, tichých a šumivých vín, lihovin a nealkoholických nápojů z více než 120 zemí světa. Na jednom místě se tak opět sešel mezinárodní pivovarnický a nápojový průmysl, na kterém nejznámější dodavatelé představily nejnovější technologie a komplexní nabídku pro pivovarnictví a nápojový průmysl v celém procesním řetězci výroby nápojů. Odborná nabídka veletrhu sahala od surovin přes technologie a komponenty až po balení, příslušenství a marketing. Díky pozvání od pořádající společnosti YONTEX, potažmo od jejího výhradního zastoupení v ČR společnosti PROveletrhy, jsme měli možnost letošní veletrh také navštívit a přinášíme vám z něj naše postřehy, fotoreportáž a také video. A bylo opravdu na co se dívat … a samozřejmě také co ochutnávat!

Pivovarníci a sladovníci stále tvoří jádro odborných návštěvníků veletrhu BrauBeviale, což bylo vidět doslova přímo na návštěvnících díky barevnému rozlišení jejich veletržních visaček, které si mohl každý u vstupu na veletrh po předložení vstupenky vybrat na stojanu dle preferencí, které ho na veletrhu zajímají …žlutá=pivo, oranžová=víno, bílá=nealko. Tematicky byl veletrh rozdělen na pět odborných sekcí. Suroviny a vytříbené smyslové vnímání (Hala 1), Technologie (Haly 6, 7A, 7, 8, 9), Příslušenství a marketing (Haly 1 a 5), Úprava vody, analytika, komponenty (Hala 6) a Balení (Hala 4 a 4A).

Vysoký zájem mezinárodního publika

BrauBeviale 2023 se opět dobře etabloval jako mezinárodní platforma pro celý obor. Přibližně 45 procent vystavovatelů bylo mezinárodního původu, přičemž druhou nejpočetnější skupinu vystavovatelů po německých tvořili italští vystavovatelé. Atraktivita BrauBeviale u německých a mezinárodních návštěvníků zůstává velmi vysoká. Veletrh je pro vystavovatele skvělou platformou, kde mohou prezentovat své produkty, novinky a inovace a zároveň místem, kde se mohou všichni najednou setkat a vidět. Také Michal Škoda, ředitel experimentálního pivovaru Proud, kterého jsme na veletrhu potkali společně se sládkovou Lenkou Strakovou, nám potvrdil, že BrauBeviale je pro ně nesmírně důležitý také z hlediska udržování kontaktů a setkávání se s dodavateli, obchodními partnery, zákazníky a kolegy z pivovarnického průmyslu, na které zkrátka během roku není čas a prostor. Letošní návštěvu BrauBeviale nevynechali např. ani Monika Linková a Petr Buriánek, majitelé a sládci v jedné osobě z pražského řemeslného minipivovaru Trilobit, pro které je norimberský veletrh dlouhodobě nejvýznamnější mezinárodní oborovou akcí roku a místem kde mohou načerpat inspiraci a setkat se s kolegy a dodavateli z celého světa. Letos si z Norimberku přivezli např. tři nové odrůdy chmelů od různých dodavatelů z Francie a Německa, které se v příštím roce objeví v jejich nových pivech. Mezi návštěvníky veletrhu jsme dále potkali třeba bratry sládky Martina Palouše z jabloneckého minipivovaru Volt a Pavla Palouše z pražského minipivovaru Cobolis a další známé tváře českého pivovarského řemesla. V celkovém počtu návštěvníků veletrhu zaujímáme krásné čtvrté místo a čeština byla v impozantním moderním areálu norimberského výstaviště slyšet opravdu velmi často. Norimberk je od nás po dálnici zkrátka téměř co by kamenem dohodil.

Mezi hlavní témata, která jsme zaznamenali napříč devíti halami norimberského výstaviště, ve kterých se veletrh konal, patřily udržitelnost, energie, suroviny a klima, export, branding, a obaly. Oblast udržitelnosti se netýkala jen výrobního procesu, ale např. i tzv. "udržitelné opakovaně použitelné logistiky", opakovaně použitelných řešení (nejen sudy, obaly, basy, sklenice), úspory energie ve výrobním procesu, nové plnicí systémy a optimalizace účinnosti díky vyšší automatizaci, nebo oblast digitalizace a aplikace tzv. smart řešení. Opět nejen v rámci výrobního procesu, ale například také během sledování (trackování) cesty piva z pivovaru až ke konečnému spotřebiteli a prázdného obalu (sud, lahev) zpět do pivovaru k dalšímu naplnění.

Zajímavá řešení a přístupy k chytrému monitorování kvality a logistiky piva zde představovalo hned několik firem. Kromě chytrých sudů od australské společnosti BinaryBeer (o které jsme již už nás psali zde), které u nás testuje experimentální pivovar Proud, to byla další australská společnost Konvoy, jejíž zařízení Katch IoT a Konvoy Cloud umožňují sledování sudů IoT v reálném čase přímo od stolu z počítače, notebooku či telefonu bez nutnosti skenování. Řešení poskytuje jasné a využitelné informace o poloze a teplotě sudu, které umožní pivovarům efektivněji řídit jejich vozový park sudů. Přímo na stánku jsme měli možnost v reálném čase sledovat kde se nacházejí sudy jednoho irského pivovaru a co se s nimi právě děje. Senzor Katch IoT se jednoduše přišroubuje k nerezovému sudu a následně poskytuje v reálném čase informace o tom, kde se sud nachází a jaká je jeho teplota. Výdrž baterie senzoru je prý více než 7 let. Společnost Konvoy za tento produkt získala v letošním roce ocenění Good Design Award a Packaging Startup Awards 2023. Trochu jiné pojetí, které ale řeší naprosto stejný problém, představila v Norimberku britská společnost i-Keg, která zabudovává senzory přímo do speciálně upraveného a patentovaného sudu i-Keg. Přímo na veletrhu také v premiéře představila nové řešení i-Spear. Samotný sud tak spolu s inteligentní technologií identifikuje obsah, objem a teplotu jednotlivé nádoby a sleduje ji v reálném čase po celou dobu cyklu naplnění a vyprázdnění bez nutnosti ručního zadávání. Toho je dosaženo vložením bateriového transpondéru s desetiletou životností a wifi připojením v místě výroby sudu i-Keg, který uchovává jedinečnou identifikační referenci nádoby. Sud se po přihlášení do softwarového systému i-Keg sleduje v každé fázi svého životního cyklu a automaticky odesílá jedinečný identifikační odkaz na nádobu, její aktuální polohu 24 hodin denně 7 dní v týdnu, objem obsahu, teplotu okolí a několik dalších možností dostupných z nabídky služeb na portálu pro správu i-Keg založeném na cloudu. Jejich zástupce nám položil na stánku jednoduchou otázku. Co myslíte, že měří teplotu lépe, senzor uvnitř sudu, nebo připevněný zvenčí? Odpověď je celkem jasná, ale rozdíl bude pochopitelně v pořizovací ceně. Předchozí řešení je možné aplikovat i na starší typizované a certifikované sudy.

Tisková řešení určená zejména pro minipivovary či vinaře včetně ukázek tisku personalizovaných etiket (o kterých jsme u nás psali zde) předváděla na veletrhu firma OKI Europe.

Doprovodný program v rámci Forum BrauBeviale nabídl mnoho podnětů od zajištění surovin v oblasti klimatických změn až po příklady nejlepší praxe z oblasti marketingu. Mezi diskutovaná témata patřily mimo jiné zásobování surovinami v době klimatických změn, případové studie o rekuperaci CO2 a dopady nového evropského zákona o obalech.

Doprovodný program v rámci Forum BrauBeviale nabídl mnoho podnětů od zajištění surovin v oblasti klimatických změn až po příklady nejlepší praxe z oblasti marketingu. Mezi diskutovaná témata patřily mimo jiné zásobování surovinami v době klimatických změn, případové studie o rekuperaci CO2 a dopady nového evropského zákona o obalech.

Česká stopa v Norimberku

Česká republika byla v letošním roce zastoupena 33 vystavovateli, ale my jsme během naší návštěvy veletrhu stihli navštívit pouze některé z nich. Velkou expozici měla na BrauBeviale např. česká společnost Sinop se sídlem v Českých Budějovicích, která vyrábí a dodává široký sortiment výčepních a chladicích zařízení (včetně přenosných), výrobníky sodové vody a míchaných nápojů, sanitace a dalšího příslušenství.

Zajímavé novinky přivezl do Norimberku představit přední český výrobce chladicí a výčepní techniky společnost Lindr se sídlem v Sadové u Hradce Králové, která, jak jsme se při prohlídce stánku později dozvěděli, je druhým největším výrobcem přenosných chladicích výčepních zařízení na světě (hned za ukrajinskou UBC Group, jejíž expozice je ve videu vidět také zde). Na poměry českých firem měli rozsahem velkou expozici v Hale 5 (Příslušenství a marketing), ve které bylo vystavené jejich téměř kompletní portfolio chladicích a výčepních zařízení, výčepních stojanů a výrobníků sodové vody včetně veletržních novinek v podobě luxusního výčepního zařízení Pygmy Pro Kitchen. Jedná se o vestavný chladič, který perfektně zapadne do moderní kuchyně, designového či mobilního baru nebo na terasu do zahradní kuchyně. Originální vzhled a kombinace nerezové oceli a černého tvrzeného skla byla opravdu elegantní a přitahovala pohledy návštěvníků jako magnet. Vestavná konstrukce je určená pro vestavbu do kuchyňské desky. Další vystavenou novinkou pro rok 2024 bylo profesionální kontaktní výčepní zařízení Kontakt 60/K Vision s minimalistickým designem se zabudovaným 13,3″ LCD displejem v přední části pro prezentaci čepovaných nápojů. Displej může promítat reklamu, loga, fotografie a videa, přitahovat pozornost zákazníků a pomáhat maximalizovat potenciál každého nápoje (podobná digitální a multimediální reklamní řešení byla vidět napříč veletrhem i u dalších velkých výrobců výčepních zařízení jako např. u světové jedničky dánské Micro Matic). Díky funkci dochlazování až do kohoutu je nápoj dokonale vychlazený od první kapky, která dopadne do sklenice. U této novinky jsme shodou okolností potkali při zkoušení a rozhovoru poměrně velkou skupinu z vedení pivovaru Svijany.

Zaujal nás také stánek plzeňského výrobce a prodejce originálních výčepních kohoutů, výčepních hlav a pivních tanků značky LUKR, jejichž výčepní kliky a aktivity související s propagací způsobu a umění čepování plzeňského typu piva s bohatou nadýchanou pěnou ve Spojených státech (včetně školení amerických řemeslných pivovarů, hospod a výčepních v Plzni o správném používání výčepních zařízení pro dokonalé čepování) se v době konání veletrhu dostaly až do prestižního amerického deníku The Washington Post, jehož článek převzal i náš iDNES.cz. Kromě rozhovoru s manažerem mezinárodního prodeje Janem Havránkem, kterého v článku citoval právě The Washington Post, u perfektně načepovaného piva od Ondřeje Rozsypala, lektora „Perfect Pour Academy“ a loňského vítěze soutěže výčepních Pilsner Urquell Master Bartender, nás na stánku zaujala také horká novinka určená pro minipivovary, Poloautomatická stáčečka LUKR22, kterou nám ukázal a představil její konstruktér Martin Šilhánek. Zařízení je určeno k plnění skleněných lahví, PET lahví a plechovek sycenými nebo nesycenými nápoji. Je vybaveno modulem pro oplachování nebo pro dezinfekci, konstrukčním řešením pro zátkování a šroubovacím mechanismem pro plastová víčka PET lahví. Stáčečka pracuje na principu protitlakového plnění s vícenásobnou vakuací. Rám stáčečky je umístěný na kolečkách s možností regulace výšky a vyrovnání do vodorovné polohy. Cenově se stáčečka pohybuje kolem 400 tisíc Kč. Z našeho pohledu rozhodně velmi zajímavé univerzální řešení pro malé pivovary a minipivovary.

Stihli jsme ještě zastávku u menšího stánku české firmy Beerex, která dodává pivovarům všech velikostí včetně minipivovarů chmel (více než 100 odrůd chmele z celého světa), slad (více než 50 druhů sladů včetně tzv. craft sladů pro vaření svrchně kvašených piv, firma zastupuje renomovaného výrobce sladů – německou rodinnou firmu Bestmalz), kvasnice (více než 20 druhů sušených kvasnic vhodných pro všechny pivní styly od původem kanadské značky Lallemand Brewing), dále enzymy, bakterie, čeřidla a další suroviny pro výrobu piva. Technické oddělení Beerexu se dlouhodobě věnuje servisu sudů a fitinků pro pivovary všech velikostí. Firma je smluvním servisním partnerem Global Network Keg Service. Na domácím a slovenském trhu Beerex zastupuje německou BLEFA Franke, která je jedním z největších výrobců sudů pro pivo, víno a nealkoholické nápoje na světě. Pivovarům nabízí také možnost zakoupení revitalizovaných nerezových i polyuretanových sudů a také několik variant individualizace sudů – nanesení barevného pruhu a loga nebo značení sudů laserem nebo elektrochemicky. Téma udržitelnosti, šetrné výroby, recyklace a udržitelné logistiky sudů byla jedním z velkých témat letošního BrauBeviale.

BrauBeviale ale nebylo jen o obchodu, inovacích a novinkách, ale plně dostálo své pověsti klíčové platformy pro networking. Kromě speciálních prostor pro vinaře a sklepmistry nebo pro odborníky na logistiku byly hojně navštěvovanými atrakcemi i degustační prostory. Nejen odborníkům na pivo se vyplatilo navštívit Craft Drinks Area v Hale 6, kde mohli v pěti různých barech objevovat nové chuťové zážitky při profesionálních degustacích piva, vína, lihovin a nealkoholických nápojů. Jedinou kaňkou na kráse byl možná až příliš vysoký zájem návštěvníků o řízené degustace zejména v odpoledních špičkách veletrhu, takže možnost dostat se do pořadníku řízených degustací probíhajících v předem rezervovaných časových intervalech byla spíše teoretická.

Co se týče možnosti ochutnat piva doslova z celého světa, ukázala se být mnohem zajímavější (vlastně s přehledem nejzajímavější) Hala č. 1, která byla tematicky věnována Surovinám a vytříbenému smyslovému vnímání. Jednotlivé expozice pěstitelů, výrobců a dodavatelů surovin, tedy chmele, sladu a kvasinek (BarthHaas, BayWa Hops, Fermentis, Yakima Chief Hops, Hopsteiner, Weyrmann a dalších) a jejich oborových svazů a sdružení (např. Bavorský svaz pivovarů, Hop Growers of America atd.) byly vlastně obří bary a pivnice, kde jste měli po celou dobu konání veletrhu možnost ochutnávat piva z různých koutů světa. Je velmi pravděpodobné, že řada návštěvníků veletrhu tuto halu po celý veletrh vůbec neopustila ????

U velké expozice asociace Hop Growers of America, což je obchodní sdružení, které se zaměřuje především na podporu amerických pěstitelů chmele prostřednictvím technického a vědeckého výzkumu, statistiku a propagaci obchodu a vzdělávání, jsme měli možnost zeptat se jejich zástupce Olivera Schroedera na pár novinek a trendů z amerického trhu a samozřejmě také ochutnat několik vzorků piv uvařených z vystavených chmelů americkými řemeslnými pivovary a také piv zařazených do každoroční veletržní soutěže HGA European Brewing Contest 2023. Asociace Hop Growers of America si sama vybírá mezi nejlepšími evropskými pivovary ty, kterým dá k dispozici stejné odrůdy chmele, aby je použily ve vybraném pivním stylu (letos Cold IPA). A vítězným pivem letošní soutěže se stalo české pivo Icehoppy, Cold IPA od pražského minipivovaru Sibeeria.

Veletrh BrauBeviale 2023 předčil naše očekávání. Během necelých dvou dnů, které jsme na norimberském výstavišti strávili, jsme ani zdaleka nestihli projít všechny expozice, vidět a ochutnat vše zajímavé. Atmosféra celé akce byla navzdory složitým časům plná optimismu a pozitivní energie jak ze strany vystavujících, tak návštěvníků. Všem, kteří mají zájem se dozvědět kam se pivovarnický a nápojový průmysl vyvíjí a posouvá a setkat se v příjemné atmosféře s kolegy ze všech koutů světa, vřele doporučujeme do Norimberku vyrazit. Významnější mezinárodní akce pro celý pivovarnický obor se v Evropě nekoná. Takže Dej Bůh štěstí a na viděnou od 26. do 28. listopadu 2024 v Norimberku na BrauBeviale 2024!

Ondřej Hampl (kamera Kamil Pittner)