Suchej únor očima pivovarníků. Kdo z nich ho bude držet a kdo preferuje raději vlhký klín? Jakými způsoby se budou snažit své hosty nalákat do hospod?

Začátkem února začíná každoročně tradiční zdravotně osvětová kampaň Suchej únor, která má pomoci široké veřejnosti prověřit její vztah k alkoholu a případně dlouhodobě měnit zaběhlé návyky.

11. ročník kampaně Suchej únor 2023 v číslech (zdroj: suchejunor.cz, průzkum agentur Nielsen a ResSOLUTION Group):

  • Kampaň Suchej únor zná 84 % české populace 18+

  • Kampaň hodnotí pozitivně 81 % respondentů

  • Deklarovaná účast v "Sucháči" byla opět 13 % dospělých lidí (900.000)

Třináct procent dospělé populace není vůbec málo a my jsme chtěli zjistit, jak se na tuto kampaň a její případné dopady dívají pivovarníci z řemeslných pivovarů. Ti od nového roku musí zároveň čelit zvýšené sazbě DPH u podávání čepovaného piva v restauracích, takže mnozí z nich, kteří provozují i hospody a výčepy, museli zdražovat. To se samozřejmě řadě konzumentů nelíbí a zvýšené ceny piva v hospodách řeší citlivěji.

Zajímaly nás odpovědi na tyto dvě otázky:

1. Drželi jste vy osobně někdy Suchej únor?

2. V ČR je do této kampaně registrováno kolem 900.000 lidí, děláte v pivovaru/hospodě něco proto, abyste k vám lidi v únoru nalákali nebo to vůbec nemusíte řešit? :)

Adam Matuška (Pivovar Matuška)

  1. Ja osobně jsem suchý únor nikdy nedržel. Nejsem v těchto pauzách úplně dobrý. :)

  2. Jinak je to určitě téma a myslím, že obecně se trochu míň pije. V lednu a únoru zaznamenávame vždy výrazný pokles. U Dvou kohoutů sládek Lukáš vařil “Místní suché”. My v Pivovaru Matuška jsme nic tématického na suchý únor nepřipravovali, ale budeme mít pár nových speciálů, které však rozhodně suché nebudou. :) Ale jelikož to je rok od roku větší a větší trend, možná v příštích letech něco vymyslíme.

        ______________________________________________________________________________________________________________________________________

Jakub Rendl (Pivovar Crazy Clown)

  1. Nikdy jsem suchý únor nedržel a ani se k tomu nechystám. Nejsem žádný alkoholik, co si neumí “odepřít” skleničku. Nevidím tedy důvod ho držet.

  2. Tento měsíc budeme slavit 8. narozeniny Crazy Clowna a jako odměnu všem, kteří suchý únor nedrží, nadělíme v únoru spolu s PivníLednicí 30% slevu na všechna Klauní piva.

        ______________________________________________________________________________________________________________________________________

Robert Chládek (Pivovar MMX)

  1. Osobně stádní věci neprovozuji, neb se obyčejně jedná o pitomosti. Jistě si o podobných aktivitách může každý myslet to své, a jestli z nich ma kdokoli dobrý pocit, budiž mu přán. Jsem toho názoru, že když chci držet dietu, očistu nebo sportovat, je to zcela individuální a medializace je zbytečná. Suchý únor jde zcela mimo můj život, preferuji vlhký klín. :)

  2. V současné době zmaru jsme samozřejmě všichni rádi za každého hosta, ale abychom je lákali na pivo, když ho nechtějí, by bylo srandovní. A tak je to se vším. Chceš nás navštívit, jsi vždy vítán, nechceš-li, moc toho nenaděláme. A tak je to i s časem. Nepiješ v únoru, třeba si dáš něco jindy, Tvá volba. Zatím tu jsme, stav se, chceš-li.

        ______________________________________________________________________________________________________________________________________

Pavel Rokoš (Pivovar Parovar)

  1. Nedržím.

  2. Pivo je lék a má minimálně třináct zdravých funkcí na lidské tělo (zveřejňují postupně na FB). 

        ______________________________________________________________________________________________________________________________________

Samuel Majerčák (Pivovar Potmehúd)

  1. Ne. Já si dávám celoročně pondělí, úterý a čtvrtek bez piva.

  2. Tím, že jsme létající pivovar a nemáme ani hospodu, tak to nemusím řešit.

        ______________________________________________________________________________________________________________________________________

Vlastimil Kopecký (Pivovar Krušnohor)

  1. Nikdy jsem suchý únor nedržel, protože z pozice majitele pivovaru si to nemůžu dovolit. Vždy je potřeba všechnu naši práci ochutnávat a hlídat i konkurenci. :)

  2. V našem kraji a z pohledu našich zákazníků tento takzvaný suchý únor nějak neřešíme. V zimním období se naše produkce přesouvá z velké většiny do horských středisek a v období jarních prázdnin to tam nikdo neřeší. Myslím, že je to jen záležitost Prahy a okolí.

        ______________________________________________________________________________________________________________________________________

Jakub Vik (Pivovar Vik)

  1. Nedržel nikdy.

  2. V únoru se nesoustředíme cíleně na zvýšení prodeje v pivovaru tak, abychom lidi, kteří drží suchý únor, přesvědčili k nákupu piva. Každý má právo na svoje rozhodnutí. V obecné rovině únor bereme jako přípravu na novou sezónu. Dopředu se snažíme na toto období více diverzifikovat prodej do míst, kde je v tuto dobu hlavní sezóna.

        ______________________________________________________________________________________________________________________________________

Daniel Valchař (Pivovar Sibeeria, Bary Beergeek a Sibeeria Tap Room)

  1. Ne, nikdy.

  2. Ano, snažíme se vždy v únoru mít jedno nealkoholické pivo na čepu a vždy rozšířit sortiment nealkoholických piv v plechovkách aspoň na 20 druhů.

        ______________________________________________________________________________________________________________________________________

Lukáš Tomsa (Pivovar Dva Kohouti)

  1. Ne. Přijde mi to trochu alibistické. Alkoholikovi měsíc bez alkoholu nijak neprospěje, a kdo opravdu chce, určite jsou lepší způsoby. Já například kdysi dělal to, že jsem 3-4 dny v týdnu prostě nepil vůbec, dlouhodobě. Teď se spíš snažím omezit "zbytečné" pití celoročně. Vědecky nejsem schopen posoudit, jestli taková "očista" k něčemu je, psychicky nevidím přínos, když se od 1.2. třesu na další pivo 1.3. Za mě je daleko lepší se zamyslet celkově nad celou životosprávou, stravou, pohybem i zábavou a vše dělat střídmě, včetně pití. :)

  2. Už tradičně vaříme a 1.2. narazíme “Místní Suché 10 brut ležák”. Je to desítka s enzymy, které rozštěpí zbytkový cukr, takže pivo má 0°P zbytkového cukru. Má ale proto 5,6 % ABV a úplně suché tělo. Chmelíme ho ještě za studena českým chmelem Kazbek, který je krásně kořenitý a bylinný. Je to tedy pivo celkem dietní, úplně bez cukru, ale zase s výrazně více alkoholem. Jinak větší zájem o nealko piva a obecně méně cukru cítíme už delší dobu a nealko varianty máme v nabídce téměř pořád.

        ______________________________________________________________________________________________________________________________________

Jiří Chroustovský (Pivovar Chroust)

  1. Ne, ale možná bych měl. :) 

  2. Rádi bychom vařili nealkoholická piva, ale zatím pro to bohužel nemáme technologické vybavení.

        ______________________________________________________________________________________________________________________________________

Michael Beneš (Pivovar Bizon a Pivovar Nozib)

  1. Suchý únor jsem nedržel, protože pracuji v pivní branži a bez ochutnávání se to neobejde. Snažím se však k degustování piva přistupovat střídmě, protože příležitostí je stále celá řada. 

  2. V pivovaru suchý únor moc neřešíme. Obecně poznáme únor na menších prodejích. My v pivovaru však leden a únor využíváme k přípravám na nadcházející sezónu a k řešení nedostatků, na které jsme si nenašli čas při plném vytížení. Pro zákazníky, kteří se zapojují do suchého února, nabízíme alternativu k pivu v podobě naší nealkoholické limonády Bizonáda.

        ______________________________________________________________________________________________________________________________________

Luboš Kubec (Pivovar Garp a Bitches Brew Company)

  1. Suchej únor nedržím, pivovarské povolání mi to nedovoluje, protože chci mít jistotu, že je pivo vždy v pořádku. Nicméně od alkoholu si i tak dávám několikadenní pauzy v průběhu celého roku.

  2. V pivovaru to nijak speciálně neřešíme. Uvědomujeme si, že do nabídky je třeba zařadit i nealko pivo, ale v současné chvíli k tomu nemáme možnosti. Je to ale jeden z našich cílů do budoucna.

  ___________________________________________________________________________________________________________________________________

Jan Ilgner (Pivovar Radouš a The Barn Beer co.)

  1. Nedržel a ani to nemám v plánu. Pozice sládka to už vlastně v základu neguje. :)

  2. Je pravda, že tato kampaň je hodně rozšířená a nemá smysl proti ní nějak bojovat, protože její osvětovné poslání se nedá rozporovat. Rozhodně je během ní prostor pro nabídku nealko piv, která jsou stále populárnější a craftová scéna je dokáže udělat i v mnoha originálních, neotřelých a velmi chutných variantách, což je oproti dobám minulým, kdy to byla parketa hlavně velkých průmyslových pivovarů, vítaná změna. Průmyslový nealko ležák pro mě osobně žádným chuťovým zážitkem prostě není, ale když se do toho vloží řemeslná scéna, je o co stát. Jsou tu ale pořád limity a to hlavně ten, že nealko piva je třeba pasterovat a to si nemůže každý pivovar dovolit. Proto je to zatím hlavně hra těch větších, ať už výstavem, nebo prostory.

Na obě otázky "NE" nám ještě odpověděli Ladislav Vrtiš z Pivovaru Raven a Miroslav Oliva z pivovaru Olivův pivovar.

Závěr: Ať se tedy rozhodnete jakkoli, budeme vám držet palce. Pokud budete sušit, tak jen prosím nezapomeňte zajít do svého oblíbeného pivovaru či pivotéky alespoň na nealko, nebo si nakoupit lahve či plechovky piva na březen, abyste pak v březnu nebyli překvapeni, že je zavřeno natrvalo. :)

Marek Hotovčin


 

Dva kohouti

Sokolovská 81/55, Praha

Související novinky