„Tím hlavním posláním je pro naši firmu dodávat spotřebiteli nadstandardní nabídku neobvyklého produktu, se kterým přicházíme každý měsíc a motivujeme ho tak k tomu, aby zašel do své oblíbené pivnice a ochutnal méně obvyklé pivo. Vycházíme z toho, že významná část hostů našich restaurací má ráda změnu a naše snaha přinášet jim ji na ně působí motivačně.
Dalším důležitým motivem je pro nás možnost pravidelné spolupráce s malými pivovary. Tím, že pro Volbu sládků vaříme poměrně malé objemy, můžeme experimentovat se složením surovin a postupem výroby. Jde o ideální platformu pro české menší pivovary, které mohou prostřednictvím našich hospod oslovit naše spotřebitele, kterým tak nabízíme seznámení s u nás neobvyklými pivními styly. Program Volba sládků nabízí okolo tisíce českých hospod odebírající produkty našich pivovarů.“
Jakým vývojem značka Volba sládků za šest let od vzniku prošla?
„Doba se hodně změnila, změnil se životní styl, změnila se i strategie naší firmy. Např. druhým rokem funguje v budově staré elektrárny v Prazdroji náš minipivovar Proud, kde pod vedením ředitele Michala Škody a sládkové Lenky Strakové vyvinuli řadu craftových piv, která si dobře vedou mezi pivními fajnšmekry. Jednu z jejich vlajkových lodí SOUTOCK, tedy žitné pivo IPA, jsme v březnu zařadili do Volby sládků v Česku a do konce měsíce skoro nikde nevydržela.
Zatímco v dřívějších letech jsme leckdy využívali jako základu piv vyráběných našimi pivovary, které jsme chuťově více či méně upravovali, v poslední době experimentujeme se svrchně kvašenými pivy (v Radegastu vyvinuli svrchně kvašené pivo IPA pod názvem ROG, které se po uvedení ve Volbě sládků plní i do lahví). Tím správným místem pro experimentování jsou ale právě minipivovary.
Naší současnou prioritou je zaměřit se na zákazníky, kteří chodí do našich hospod a přinášet jim příběhy vážící se k nabízeným pivním speciálům. Třeba teď o Velikonocích to je nakouřené pivo vyrobené ve spolupráci našich sládků a kolegů z minipivovaru břevnovského. Zatímco klášterní várka se čepovala v hospodách okolo pivovarského komína, tedy v Břevnově, mnohonásobně větší dávka uvařená v kapacitách Plzeňského Prazdroje se prodávala v našich hospodách po celé zemi (novináři měli možnost porovnat si obě várky na prezentaci piva, já ani řada kolegů jsme výrazný rozdíl v chuti neobjevili – pozn. aut.).
Prostě Volba sládků má naše spotřebitele přivádět k novým chutím. V inovacích je budoucnost. A naopak: ten, kdo k nám přijde ochutnat speciál, si příště (třeba když speciál dojde) dá některý z našich ležáků – a přijde jim na chuť. Víme, co děláme léta stejně dobře - to je pravý český ležák, na druhé straně roste počet lidí hledajících něco nového.
Ve Spojených státech tvoří craft beer, tedy řemeslná piva, 12 % trhu, před covidem to bylo 14 %. Není důvod ignorovat 14 % trhu. V celé severní Americe proběhla na konci minulého století „Velká craftová revoluce“, vedle sebe tam existují milovníci ležáku i speciálních piv a to, že mají možnost výběru, pomáhá celému pivovarnictví. Tak by tomu mělo být i u nás.“
Jak se minipivovary staví ke spolupráci s Prazdrojem?
„Obě strany ke vzájemné spolupráci přistupovaly z počátku opatrně, ale postupně si uvědomily její pozitiva. Jistým zlomem bylo před čtyřmi lety sté výročí vzniku republiky. Tehdy se k výrobě jubilejního piva spojila dvě jména s obrovským kreditem – Plzeňský Prazdroj a Pivovar Matuška, nejenom podle mě možná tehdejší jednička mezi minipivovary. Šlo o průlom v úspěšnosti prodeje piva z programu Volba sládků. Jednalo se o ležák vařený podle tradiční české receptury, ale s americkými chmely (američtí politici v roce 1918 se velmi zasloužili o vznik Československé republiky). A sládkové Matuškovi patří ke špičce v používání amerických „voňavých“ chmelů v Česku. Matuškova piva mě přivedla ke craftovým pivům, jeho IPA Raptor byl pro mě možná pivně životní objev. Ve spolupráci s malými pivovary pokračujeme i nadále a stále ji rozšiřujeme. Ve Volbě sládků jde o budování pivní kategorie, která přinese prospěch nám všem.
Dalším úspěšným partnerem byl pivovar Zlatá kráva v Nepomuku, se kterým jsme vyvinuli Stout s chilli a čokoládovými boby. Do dnešního dne to byla nejkontroverzněji přijímaná Volba sládků – na jedné straně budila nadšení, část spotřebitelů ale její nezvyklou chuť zcela odmítla. Uvědomili jsme si tak, že „příchuť“ musí pro široké pivní společenství opravdu jen příchutí a tím jsme se řídili i tento měsíc při vývoji chuti nakouřeného piva. Nakouřeného sladu je tam o poznání méně než u slavných piv tohoto typu z Bamberku.
A zlomem byla i spolupráce s prvním zahraničním minipivovarem Hill Farmstead z amerického Vermontu, kde sládek Shaun Hill přišel se zcela jiným myšlením a výrobními postupy, než s jakými jsme zvyklí pracovat u nás. Na Vermont APA se chodilo do plzeňských hospod. Šlo o další jednoznačný úspěch, který bychom chtěli opakovat a využít potenciálu Prazdroje ve spolupráci s originálním minipivovarem.“
Aleš Hudský